Barn är inte på ett visst sätt, de blir på ett visst sätt – en föreläsning för dig som vill veta vad du kan göra för att få ett bättre samspel med barn.
Det här är en fristående fortsättning på “Barn beter sig bra, om de kan… ” där låg fokus på hur vi vuxna kan förstå barns beteende. I den här föreläsning vill jag förmedla vad du som vuxen kan göra för att få till ett bättre samspel med ditt barn. Jag har en stark övertygelse om att mer kunskap hos de vuxna minskar bråken och tjafset. Utgångspunkten är som vanligt att barn är människor precis som vuxna och att vi påverkar varandra, lösningen ligger i att du som vuxen förändrar hur du bemöter barn: Hur kan du göra för att hjälpa ditt barn att bli självständigt? Hur kan du hjälpa ditt barn bli bättre på att lösa vardagliga problem? Hur kan du hjälpa ditt barn höja självkänslan?
I den här föreläsningen utgår jag från tre teorier:
- Systemteroin – Hur hänger det i hop? Det ger en bra blid av hur vi påverkas av andra människor, miljö och av oss själva.
- Det salutogena synsättet – Vad är det som fungerar? Alla människor har något som är en styrka, hjälp ditt barn att hitta sin styrka och kunna använda den så att det blir en resurs.
- Lösningsfokuserat – Gör mer av det som fungerar. Det bästa sättet att lösa problem är att analysera vad det var som gjorde att det blev bra.
För vem? Vuxna som möter barn i sitt arbetsliv och alla slags föräldrar som vill lära sig mer.
Längd: 2 – 3 timmar.
Ladda ner information om föreläsningen som PDF
Respons från de som sett föreläsningen:
”Du är fantastisk på att få mig att lyssna och förstå samband.”
Therese, butiksanställd, Borlänge
”Fler borde lära sig det du föreläser. Att veta om barns utveckling och anknytning är lika viktig som salutogena, systemteori och det lösningsfokuserade. Mycket kunskap, mycket erfarenhet utifrån ditt yrke och familjehem. Allt det du säger kan man absolut använda i sin vardag både som förälder och i sitt yrke.”
Maj, pluggar till specialistundersköterska, Mora
”Bra förslag och tankar kring att försöka motivera elever och att jag som pedagog måste ibland tänka lösningsfokuserat, hitta det sätt som fungerar för den eleven.”
Carina, pedagog i förskoleklass, Bollnäs
”Bra engagemang och underhållande. Jag tar med mig lösningsfokuserade frågor, det funkar nog bra på kollegor också.”
Max, systemarkitekt, Göteborg
”Suveränt!! Givande för mig som har fem barn i spridda åldrar ( 3 – 25 år)”
Pia, sjuksköterska, Hudiksvall
”Superbra och inspirerande. Igenkänning och pepping. Jag tar med mig. Mycket både som mamma och förskollärare.”
Titti, förskollärare, Ystad
”Du pratar på ett härligt och inspirerande sätt. Du känns förtroendeingivande och påläst. Bra tips. Jag tar med mig många sätt att se och lära känna mina barn bättre.”
Camilla, Kartingenjör, Göteborg
”Din glädje och optimism, utstrålning. Att du har både vetenskap och egen praktisk erfarenhet. Bra med exempel från livet! Tack för en superföreläsning”
Ramona, förskollärare, Gangnef
”Tydlig, intressant och rolig att lyssna på. Man fick mycket bra tips. Jag tar med mig tänket, hur man kan pratat med barnen. Hur man är en närvarande och brydd förälder/pedagog”
Hanna, barnskötare Ystad
”Jag tar med mig massor – många bra reflektioner i vardagen att spinna vidare på…”
Mikaela, skolresurs, Fagersta
”Intressant ämne och framfört på ett sätt som underhållande att lyssna till. Jag tar med mig massor! Tänka på att försöka undvika ”autopilot” – full närvaro 10 min om dagen, – oväntade samtalsämnen för att få till kvalitativa samtal – att bli bättre på att lyssna och inte bara höra på.”
Niklas, Falun
”Humorn, egna erfarenheter. Man blev glad av att lyssna på dig. Fick både positiva och negativa aha- upplevelser. Det var mycket tänkvärt.”
Janet, barnskötare, Trelleborg