AKTUELLA FÖRELÄSNINGAR:

AKTUELLA FÖRELÄSNINGAR:

MINA FÖRELÄSNINGAR

Har du funderat på hur du som vuxen kan ge bättre möjligheter till barn att utveckla sin potential och hur du kan bli din bästa version av dig själv som förälder? Jag kommer inte att ge dig världens bästa metod för att fostra barn, det finns inte nån metod för det utan du behöver hitta ditt bästa sätt att vara förälder på. Här får du tre viktiga tips från mig; Kunskap, relation och tid. På mina föreläsningar kan jag ge dig kunskapsdelen och med hjälp av det har du större möjlighet att fixa resten.

Är du nyfiken på vad det är som gör att vi människor reagerar, tänker och beter sig på vårt sätt och hur våra uppväxtförhållande påverkar de relationer vi har som vuxna? Jag kan berätta hur ditt anknytningsmönster påverkar hur du utrycker kärlek och hanterar problemsituationer. Återigen så handlar det om tre faktorer; kunskap, relationer och tid. Jag kan ge dig mer kunskap, teoretisk kunskap är ett maktmedel för det kan hjälpa dig förstå både dig själv och andra människor.

Nu vill jag presentera de färdiga föreläsningar som jag har att erbjuda familjehemsföräldrar, adoptivföräldrar, socialtjänsten, personal på HVB, barnomsorg, skolor, personal inom äldreomsorg och människor med fysiska – och psykiska funktionshinder m.m

Men du kan precis lika gärna utgå från vad du vill lära dig mer om, så kan jag erbjuda en föreläsning / utbildningsdag som passar era förkunskaper och vad ni är nyfiken på.

BARN BETER SIG BRA OM DE KAN – EN FÖRELÄSNING FÖR DEM SOM VILL KUNNA FÖRSTÅ VAD DET ÄR SOM FÅR BARN ATT TJATA, KRÅNGLA & BRÅKA

Barn gör så gott de kan, beteenden beror oftast inte på bristande motivation, utan på att barnet inte har förmågan som behövs. När vuxna vill förändra barns beteende och få dem att lyda genom att använda konsekvenser som straff, hot eller belöningar så för vi ett kring mot ”symtomen”; barnet bråkar, får ilskna utbrott eller är passiv.

I den här föreläsningen berättar jag hur barnets frustration är grunden för barnets beteende. Du kan använda olika metoder för få bort ett bråkigt beteende, men om frustrationen fortfarande finns kvar så blir det ingen långsiktig lösning – den hittar bara ett annat sätt att komma ut på. Min utgångspunkt är att barn är människor och människor påverkar varandra genom den interaktion som hela tiden pågår mellan oss. Steget till förändring börjar hos den vuxne: försöka förstå vad som kan vara orsaken till att barnet beter sig som han/hon gör och därefter hitta sätt att
hantera det som händer.

Du behöver inte lägga ner tid på att läsa massor av böcker kring modern utvecklingspsykologi, för det har jag redan gjort. Mina föreläsningar har alltid en rejäl teoretisk grund och jag berättar på ett lättförståeligt och användbart sätt för att ge föräldrar och personal som arbetar med barn möjlighet att hitta långsiktiga lösningar – en positiv förändring för barnet, familjen och barngruppen.

Det här är en föreläsning för dig som vill lära dig mer om:

  • Anknytning utifrån bland annat Dr Gordon Neufelds synsätt.
  • Separationsbaserade symtom hos barn
  • Hur frustration är grunden för många beteenden.

För vem? Vuxna som möter barn i sitt arbetsliv och alla slags föräldrar.

Längd: 2 – 4 timmar.

Ju längre tid – desto större utrymme för workshop och diskussioner.

Ladda ner information om föreläsningen som PDF

Respons från de som sett föreläsningen:

“Du förklarar på ett tydligt och bra sätt som går rakt in i mitt hjärta. Nära till tårar och skratt hela tiden. Allt var superduper, tusen tack! Jag tar med mig att behålla mitt lugn som vuxen och på riktigt lära känna mina barn och ge dem en fin tillit till sig själva och andra.”

– Karin, personlig assistent, Falun

“Enorm erfarenhet. Brinner inom området. Trovärdig. Positiv & uppriktig. Jag har varit väldigt inne i din föreläsning och satt och tänkte konstant hur dina förklaringar passar in i min vardag, tex vad jag kan bidra med i vardagen till mina barn och familj. Jag köper ditt koncept till 100%. Skönt att få ord på saker jag känner. Jag tycker du är grym.”

– Mali, personlig assistent, Gävle

“Min hjärna är verkligen inte densamma som den var imorse när jag klev upp, tack vare dig. Du är en god inspiratör och ambassadör för alla barn”

Karina, förskollärare, Västerås

”Jag tycker att det var en jättebra föreläsning som alla föräldrar och pedagoger skulle höra!”

Jessica, Norrköping

”Intressant ämne och du gav bra exempel. Jag tar med mig att uppmärksamma mina egna mönster bättre. Att den vuxne är verktyget. Att vi kan förändra personer genom hur vi bemöter
dem. Allt var jätteintressant det är bra att tänka till.”

Mahdelen, Förskollärare, Flen

”Tack för tre timmar av intressant föreläsning. Tack för att du pratar på ett sätt som alla kan förstå! Kärleksfullt och klokt. Bara bra enligt mig och tiden gick så fort.”

Anonym, Karlstad

”Du förmedlar en känsla om att det här är så viktigt. Att du brinner för detta, hur viktigt bra relationer är. Jag tar med mig anknytningen, att jobba mer medvetet med de olika stegen i
anknytningen.”

Johanna, Läkare, Nyköping

”Skulle vilja att alla som arbetar eller möter barn i sin vardag fick se den här föreläsningen. TACK”

Cecilia, Förskollärare, Göteborg

”Tycker du har en fantastisk föreläsning med intressanta vinklingar, många aha upplevelser, goa skratt och en energi utöver det vanliga. TACK”

Annica, Uddevalla

”Engagerad och pedagogisk föreläsare. Balanserade åsikter som utgår från vetenskap, det uppskattas! Väl förankrat i verklig vardag/arbete. Relevanta och användbara tips.”

Tone, läkare, Örnsköldsvik

”Bra, med mycket igenkänning. Dina exempel tydliggjorde och gjorde att man kunde ta till sig teorier och koppla dem till sin egen vardag på ett bra sätt. Jag kommer att kunna använda de här förväntningar och bemötandet i hemmet med barnen samt som lärare i grundskolan.”

Maria, Lärare, Gävle

”Underbart bra föreläsning, önskar att alla mina vänner och kollegor i skolan skulle fått höra detta. Tydligt, inspirerande och viktigt är ord som dyker upp när jag tänker på föreläsningen. ”Rondellen” är så målande och bra – den är nu etsad i hjärnan och jag tar med den i morgon när jag går till jobbet.”

Jennie, specialpedagog, Luleå

”Du har ett engagemang och inlevelse som ibland blir t.om gripande/rörande.”

Johan, IT support, Jönköping

”Först och främst TACK! Jag älskade ditt sätt att föreläsa. Du känns naturlig, kunnig, närvarande, självsäker och du utstrålade en känsla av att vilja förmedla. Jag känner att allt du sa kan tas med hem och användas på fler än ett sätt än ett. Ögonöppnare på många sätt.”

Johanna, studerar till humanistisk socialpedagog, Falun

“Tyckte det var ett bra flöde i föreläsningen, det varvades mellan föreläsning, exempel och diskussion. Många tankar som väcktes. Tar med mig en hel del tankar och funderingar, det var många träffande exempel som jag kan reflektera till. Jag tycker att det var en väldigt bra föreläsning.”

Marcus, rörmokare, Bollnäs

”Superbra framförande!! Styrkan är energi, konkreta exempel och ett ”jordnära” språk. Fortsätt att blanda personliga exempel med humor och fakta. Du har ett vinnande koncept, tappa inte det. Tack för en kanon kväll! ”

Karina, socialtjänsten, Boden

”Tack för en bra föreläsning, ett innehåll som fick mig att tänka på min verksamhet där jag verkar som rektor och hur medarbetare kommenterar elever. Kommer medarbetare någon vart med det
som sägs eller agerar de efter elevers symtom? Här har jag något att arbeta vidare med.”

Christine, Rektor, Kramfors

Barn är inte på ett visst sätt, de blir på ett visst sätt – en föreläsning för dig som vill veta vad du kan göra för att få ett bättre samspel med barn.

Det här är en fristående fortsättning på “Barn beter sig bra, om de kan… ” där låg fokus på hur vi vuxna kan förstå barns beteende. I den här föreläsning vill jag förmedla vad du som vuxen kan göra för att få till ett bättre samspel med ditt barn. Jag har en stark övertygelse om att mer kunskap hos de vuxna minskar bråken och tjafset. Utgångspunkten är som vanligt att barn är människor precis som vuxna och att vi påverkar varandra, lösningen ligger i att du som vuxen förändrar hur du bemöter barn: Hur kan du göra för att hjälpa ditt barn att bli självständigt? Hur kan du hjälpa ditt barn bli bättre på att lösa vardagliga problem? Hur kan du hjälpa ditt barn höja självkänslan?

I den här föreläsningen utgår jag från tre teorier:

  • Systemteroin – Hur hänger det i hop? Det ger en bra blid av hur vi påverkas av andra människor, miljö och av oss själva.
  • Det salutogena synsättet – Vad är det som fungerar? Alla människor har något som är en styrka, hjälp ditt barn att hitta sin styrka och kunna använda den så att det blir en resurs.
  • Lösningsfokuserat – Gör mer av det som fungerar. Det bästa sättet att lösa problem är att analysera vad det var som gjorde att det blev bra.

För vem? Vuxna som möter barn i sitt arbetsliv och alla slags föräldrar som vill lära sig mer.

Längd: 2 – 3 timmar.

Ladda ner information om föreläsningen som PDF

Respons från de som sett föreläsningen:

”Du är fantastisk på att få mig att lyssna och förstå samband.”

Therese, butiksanställd, Borlänge

”Fler borde lära sig det du föreläser. Att veta om barns utveckling och anknytning är lika viktig som salutogena, systemteori och det lösningsfokuserade. Mycket kunskap, mycket erfarenhet utifrån ditt yrke och familjehem. Allt det du säger kan man absolut använda i sin vardag både som förälder och i sitt yrke.”

Maj, pluggar till specialistundersköterska, Mora

”Bra förslag och tankar kring att försöka motivera elever och att jag som pedagog måste ibland tänka lösningsfokuserat, hitta det sätt som fungerar för den eleven.”

Carina, pedagog i förskoleklass, Bollnäs

”Bra engagemang och underhållande. Jag tar med mig lösningsfokuserade frågor, det funkar nog bra på kollegor också.”

Max, systemarkitekt, Göteborg

”Suveränt!! Givande för mig som har fem barn i spridda åldrar ( 3 – 25 år)”

Pia, sjuksköterska, Hudiksvall

”Superbra och inspirerande. Igenkänning och pepping. Jag tar med mig. Mycket både som mamma och förskollärare.”

Titti, förskollärare, Ystad

”Du pratar på ett härligt och inspirerande sätt. Du känns förtroendeingivande och påläst. Bra tips. Jag tar med mig många sätt att se och lära känna mina barn bättre.”

Camilla, Kartingenjör, Göteborg

”Din glädje och optimism, utstrålning. Att du har både vetenskap och egen praktisk erfarenhet. Bra med exempel från livet! Tack för en superföreläsning”

Ramona, förskollärare, Gangnef

”Tydlig, intressant och rolig att lyssna på. Man fick mycket bra tips. Jag tar med mig tänket, hur man kan pratat med barnen. Hur man är en närvarande och brydd förälder/pedagog”

Hanna, barnskötare Ystad

”Jag tar med mig massor – många bra reflektioner i vardagen att spinna vidare på…”

Mikaela, skolresurs, Fagersta

”Intressant ämne och framfört på ett sätt som underhållande att lyssna till. Jag tar med mig massor! Tänka på att försöka undvika ”autopilot” – full närvaro 10 min om dagen, – oväntade samtalsämnen för att få till kvalitativa samtal – att bli bättre på att lyssna och inte bara höra på.”

Niklas, Falun

”Humorn, egna erfarenheter. Man blev glad av att lyssna på dig. Fick både positiva och negativa aha- upplevelser. Det var mycket tänkvärt.”

Janet, barnskötare, Trelleborg